شخصیت شما می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد

24 ژانویه 2019- گفته شده است که ویژگی های شخصیتی خوب می تواند به موفقیت فرد در زندگی کمک کند. اما آیا می تواند از فرد در برابر خطر بیماری نیز محافظت نماید؟ یک مطالعه ی جدید بر اساس داده های مطالعه ی اقداماتی برای سلامت زنان (WHI) نشان می دهد که صفات شخصیتی مثبت، مانند خوش بینی، در واقع می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

بیش از 30 میلیون آمریکایی، یا 9.4 درصد از جمعیت ایالات متحده، به دیابت مبتلا هستند. شیوع دیابت با سن افزایش می یابد و شیوع آن در افراد 65 سال و بالاتر، 25.2 درصد اعلام شده است. دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت است که 90 تا 95 درصد از موارد تشخیص داده شده در بزرگسالان را تشکیل می دهد. چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، نژاد / قومیت و عدم فعالیت فیزیکی عوامل اصلی خطر ابتلا به دیابت هستند. اما این عوامل تنها عوامل تعیین کننده ای نیستند، که خطر این بیماری را افزایش می دهند.

شواهد جمع آوری شده از این واقعیت حمایت می کند که افسردگی و بدبینی نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است. علاوه بر این، سطح بالایی از خصومت و عداوت با سطوح بالای گلوکز ناشتا، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 همراه است. با این حال، مطالعات اندکی، ارتباط ویژگی های شخصیتی بالقوه محافظتی در برابر دیابت را بررسی کرده اند.

هدف از این مطالعه بررسی وجود ارتباط بین ویژگی های شخصیتی، از جمله خوش بینی، نگرش منفی و خصومت، با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان یائسه بود. محققان می خواستند بدانند آیا این ارتباط از طریق رفتارهایی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و یا مصرف الکل زیاد ایجاد می شود؟

در این مطالعه تعداد 139،924 زن یائسه از مطالعه ی WHI که به دیابت مبتلا نبودند، تحت نظارت قرار گرفتند. طی 14 سال پیگیری، 19،240 مورد دیابت نوع 2 در میان این افراد شناسایی شد. شیوع دیابت در میان زنانی با بالاترین چارک خوش بینی (خوش بین ترین) 12٪ کمتر از زنانی بود که در پایین ترین چارک خوش بینی (حداقل خوش بینی) قرار داشتند. خطر ابتلا به دیابت برای زنانی که در بالاترین چارک برای احساسات منفی یا خصومت قرار داشتند در مقایسه با زنانی که در پایین ترین چارک برای احساسات منفی یا خصومت بودند، به ترتیب به میزان 9 و 17 درصد بیشتر بود. ارتباط بین خصومت با خطر ابتلا به دیابت در زنانی که چاق نبودند، قوی تر از زنان چاق بود.

محققان بر اساس این اطلاعات به این نتیجه رسیدند که خوش بینی کم، داشتن احساسات منفی و خصومت زیاد با افزایش خطر ابتلا به دیابت در زنان یائسه ارتباط دارد و این ارتباط مستقل از رفتارهای بهداشتی و افسردگی در این افراد است.

این مطالعه با عنوان: "ویژگی های شخصیتی و بروز دیابت در زنان یائسه"در Menopause، مجله ی انجمن یائسگی آمریکای شمالی(NAMS)، بصورت آنلاین منتشر شد.

دکتر JoAnn Pinkerton مدیر اجرایی NAMS می گوید: ویژگی های شخصیتی در طول عمر یک فرد پایدار باقی می مانند؛ بنابراین، برای زنان در معرض خطر زیاد دیابت که خوش بینی در آنها ضعیف است و دارای احساسات منفی و خصومت زیادی هستند می توان استراتژی های پیشگیرانه ای را با توجه به نوع شخصیت آنها تدوین نمود. علاوه بر استفاده از ویژگی های شخصیتی برای کمک به شناسایی زنان در معرض خطر ابتلا به دیابت، باید آموزش های فردی و استراتژی های درمانی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190124105307.htm